Tempoet i de flestes hverdag kan undertiden føles en smule stressende, og det er derfor vigtigt bruge lidt tid på sig selv engang imellem, og få slappet ordenligt af. Dette kan haven være et super godt redskab til.

Her får du muligheden for at komme ned i tempo, få lidt afstand til omverden, og bare fokusere på dig selv og din have.

I denne artikel får du indsigt i, hvordan tidsforbrug i haven i høj grad kan forbedre din fysiske og mentale sundhed, samtidig med at du også får en skøn velplejet have.

Fordele ved havearbejde

Brug for en pause fra stress, bekymringer og angst? Grib dine havehandsker og gå ud i din have. I generationer har gartnere vidst, at plantning og vanding, samt al den skønhed, der opstår som et resultat af dette arbejde, er godt for dig. Og videnskaben viser også gennem adskillige undersøgelser, at havearbejde kan forbedre din fysiske og følelsesmæssige velvære.

Uanset om det er et par planter i vindueskarmen eller en kæmpe have fyldt til randen med planter, kan det have stor positiv indvirkning på din mentale sundhed.

Havearbejde reducerer stress og forbedrer mental sundhed

Manges stressede hverdag er hård for kroppen og bidrager til angst, depression og sygdom, såsom hjertesygdomme og diabetes. Derfor er det så vigtigt at finde sunde måder at tackle og tage sig af dit sind og krop på. Så nogle frø, klip en buket blomster eller træk noget ukrudt op, og du vil snart opdage en helt ny verden, som du til hver tid kan trække dig tilbage til, hvis du har brug for en pusterum.

Havearbejde er nemlig en super god beskæftigelse til dig der har brug for at stresse ned. At arbejde i haven reducerer cortisolniveauer, endnu mere end at læse en bog. Dette kemikalie, som din krop producerer som reaktion på stress, kan du sænke niveauet af, bare ved at sidde i din have, og nyde den. Derfor tilføjer flere hospitaler haver til deres faciliteter for at hjælpe patienter med at komme sig hurtigere.

Det er nemlig ikke altid det rigtige med stressnedsættende medicin der kan give en masse andre bivirkninger. Så derfor er det super fordelagtigt at der findes en masse alternativer til at kommestress til livs. En anden god måde at afstresse på, er ved hjælp af CBD-olie. Dette virker afstressende, angstnedsættende mm. uden at have en masse forskellige bivirkninger. Læs mere om CBD og bivirkninger her.

Stressnedsættende aktiviteter du kan lave i haven

Hvis havearbejde ikke lige er dig, så findes der masser af andre aktiviteter, du kan lave i haven, som også virker stressnedsættende. Du kan eksempelvis meditere på en madras. Dette virker super afslappende og giver fornyet energi, så du føler dig mere frisk og afslappet.

Derudover kan du selvfølgelig læse en bog, eller spise dine måltider i haven i stedet for indenfor. På den måde kan du stadig få tid til at være i haven og få slappet lidt af, i en stresset hverdag. Det hjælper nemlig utrolig meget at få lidt nærkontakt med planterne samt at høre lyden af fuglefløjt og summende bier.