Et surpriseparty er en lidt sjovere måde at holde fødselsdag, jubilæum, dimission, bryllupsdag eller noget helt andet på. Det kan hurtigt gå hen og blive et sjovt og yderst mindeværdigt arrangement, og det er noget, de fleste vil se tilbage på med et smil på læben – uanset hvordan det bliver holdt.

Hvem er hovedpersonen?

For nogen er et fedt surpriseparty en stor drøm, mens andre ikke er helt ligeså begejstrede for det. Derfor er det vigtigt på forhånd at sætte sig ind i, hvordan hovedpersonen egentlig vil have det med, at hele familien og alle vennerne pludselig dukker op.

Er hovedpersonen typen, som holder af at feste og tage i byen, vil han eller hun sikkert elske at være midtpunkt for et surpriseparty. Dermed er det helt passende at arrangere en stor eller vild fest, hvor der er lagt op til, at festen skal vare hele dagen eller aftenen og natten med. Her kan man sagtens gå all-in, sørge for nogle fede aktiviteter og invitere hele hovedpersonens omgangskreds og måske familie, hvis man har lyst. Hovedpersonen skal nok blive glad og få en festlig dag, som aldrig går i glemmebogen.

Skal jeres surpriseparty derimod holdes for én, som måske ikke ville være så begejstret for, at der tropper 30+ mennesker op uanmeldt, er det mere passende at skrue ned. I stedet kan man nøjes med at invitere de nærmeste venner eller familiemedlemmer, arrangere nogle sjove men stille og rolige aktiviteter og kun blive hængende i få timer.

Et surpriseparty skal helst være fuldført og velarrangeret, så hovedpersonen bliver glad og får en dag eller aften, som passer helt perfekt til hans eller hendes behov. Det gør festen langt bedre, hvis den passer til, hvem hovedpersonen er.

Hvem skal stå for at invitere?

Den, der skal stå for at invitere til festen, skal være én, som er tæt på hovedpersonen. Alt efter hvor stor festen skal være, og hvor mange der skal med, skal vedkommende kende de fleste af hovedpersonens venner og eventuelt også familiemedlemmer. Det er oplagt, at vedkommende også er med til at arrangere selve festen, da han/hun kender hovedpersonen rigtig godt og dermed har en god idé om, hvordan festen skal være, for at hovedpersonen bliver glad.

For at gøre arbejdet lidt nemmere, kan to af hovedpersonens tætte venner arbejde sammen om at finde ud af, hvem der skal med, og hvem der ikke skal. Dette kan godt ende med at blive en stor og vanskelig opgave, så det er noget, man bør gå i gang med i god tid.

Typen af jeres surpriseparty bestemmer hvem og hvor mange, der skal inviteres. Skal festen vare til langt ud på natten, og er der lagt op til, at det kommer til at gå vildt for sig, er det måske ikke passende at invitere forældre, bedsteforældre, onkler og tanter. Derfor bør man nøjes med søskende, fætre og kusiner, hvis familiemedlemmer overhovedet skal med. Skal der holdes en mindre og stille og rolig fest, er det måske helt naturligt at invitere familie, men her kan det så være, at man i stedet bør skrue ned for mængden af venner og kun invitere de tætteste med.

Hav styr på drikkevarerne

Drikkevarerne kan man ikke være foruden, og der findes flere løsninger på, hvordan man skaffer nok til hele selskabet. Holder man en stor fest, kan man leje en bartender og en barløsning fra Cocktailkursus.dk. At placere en bar i det ene hjørne af privatfesten, kan nemlig hurtigt få den til at føles som meget mere, og så er der rigeligt med drikkevarer til hele selskabet hele aftenen. Man kan også vælge selv at sørge for at købe drikkevarer ind. Det kræver lidt mere arbejde, men til gengæld kan man selv vælge, hvad og hvor meget, man vil servere for sine gæster. Dette er måske mere ideelt, hvis der blot er tale om et lille surpriseparty. Køber man selv drikkevarerne, skal man også selv sørge for at holde dem kolde. Det kan man løse ved at købe isterninger hos Istilfest.dk. Her kan man købe isterninger og knust is i store mængder, så drikkevarerne kan holdes friske og kolde under hele arrangementet.