Kommunikation handler om at fænge folk og holde på spændingen. Derfor skal vi hele tiden genopfinde kommunikationen, for at kunne vække interessen hos en ny kundegruppe, men findes der nogle klassiske værktøjer man kan bruge? Det kan du læse mere om her. 

Klassisk værktøj med en ny vri

Vi ser hele tiden eksempler på, hvordan klassiske fortællingsværktøjer, bliver brugt i forbindelse med kommunikation og markedsføring. I en digital virkelighed der man for alvor konkurrerer om kunderne, er det helt relevant at bruge alle de tricks man kan.

Derfor er der mange, der benytter sig af elementer i berettermodellen, når de skal strukturere kommunikation, på en måde der fænger et stort antal læsere. Berettermodellen, som du kan læse mere om her https://re-ad.dk/berettermodellen/, er en model som kan bruges til at analysere fortællinger som noveller, romaner, teaterstykker og rent faktisk også Tv-serier og Hollywoodfilm. Brugen af lige præcis denne model, er så udbredt, fordi den rent faktisk også virker.

Berettermodellen består i korte træk af et anslag, præsentation af karaktererne, uddybning, et point of no return, en konfliktoptrapning, et klimaks og til slut en udtoning. Det er dermed ikke sagt, at al kommunikation i jeres virksomhed, skal følge en hel fortællingsmodel, men der er vigtige ting man rent faktisk kan tage med sig.

Hvad kan vi lære af berettermodellen? 

Man kan nemlig med fordel tage med sig at lave en solid spændingskurve i sin kommunikation, og ikke mindst, at sørge for at læseren er engageret allerede fra anslaget – altså introduktionen. Det gør man bedst, ved at bruge et fængende sprog som gør at læseren er interesseret i at læse videre og trække dybere ind i jeres univers.

Der er nemlig meget man kan lære fra klassiske fortællingsmodeller i moderne kommunikation, hvis man gerne vil skabe godt content med substans og tyngde. Derfor kan du med fordel lære af berettermodellen, når du skal lave markedsføring og kommunikation.